Cele działalności Klubu Europejskiego
1. Zaznajomienie uczniów z instytucjami Unii Europejskiej, ich funkcjonowaniem i celem powołania
2. Wykształcenie wśród uczniów umiejętności podejmowania kroków mających na celu propagowanie działalności Klubu Europejskiego, zachęcanie tym samym do udziału w zajęciach nowych członków.
3. Wykształcenie wśród uczniów umiejętności organizacyjnych, poprzez aktywne włączenie w organizowanie rozmaitych uroczystości.
4. Rozwijanie wśród uczniów umiejętności korzystania ze zdobyczy technologii informacyjnej poprzez:
- pozyskiwanie informacji na temat bieżących spraw UE,
- korzystanie z portali internetowych w celu uzyskania informacji na temat ogłaszanych konkursów,
- kontaktowanie się z młodzieżą z pozostałych krajów unijnych.
5. Poszerzanie wiedzy w zakresie formułowania wniosków w zakresie uzyskiwania funduszy w ramach programu „Młodzież”.
6. Rozwijanie umiejętności tworzenia ankiet oraz późniejszej ich analizy.
7. Rozwijanie umiejętności posługiwania się językiem angielskim w zakresie nazewnictwa instytucji UE oraz formułowania problemów, z jakimi można się do nich zwrócić.
8. Wykształcenie umiejętności kulturalnej dyskusji.
Metody pracy:
Wykorzystanie metod aktywizujących:
- wykorzystanie elementów dramy
- metody sytuacyjnej, metody gier, metody przewodniego tekstu.
- wykorzystanie techniki ankiety
Oczekiwane efekty:
1. Uczeń ma wiedzę na temat funkcjonowania instytucji UE i wie gdzie zwrócić się z zaistniałym problemem, pytaniem.
2. Uczeń potrafi przedstawić problem w języku angielskim.
3. Uczeń potrafi samodzielnie przygotować się do dyskusji na zadany temat.
4. Uczeń potrafi korzystać z zasobów Internetu.
5. Uczeń potrafi aktywnie włączyć się w zorganizowanie uroczystości.
6. Uczeń potrafi sformułować problem, który chciałby zbadać za pomocą ankiety, potrafi dokonać analizy wyników i sformułować wnioski.
7. Uczeń potrafi dyskutować na zadany temat, kulturalnie przedstawiając swoje racje, potrafi również wysłuchać i przyjąć zdanie odmienne od swojego.
L.p.
|
Tematyka spotkania
|
Realizowane zagadnienia
|
Metody i techniki pracy
|
1.
|
Spotkanie organizacyjne
|
● Opracowanie wspólnie z młodzieżą planu działania mającego na celu zachęcenie pierwszoklasistów do uczestniczenia w spotkaniach Klubu Europejskiego ● Omówienie tematyki spotkań KE ● Przygotowanie do wyboru prezesa KE na dany rok szkolny
|
- dyskusja - przypomnienie technik autoprezentacji
|
2.
|
Unia Europejska w skrócie
|
●Zarys historii integracji europejskiej ● Kraje członkowskie ● Symbole ● Patroni Europy ● Budżet Unii ● UE w liczbach
|
- wykład - dyskusja - wykorzystanie technologii informacyjnej
|
3.
|
Przygotowania do zorganizowania kolejnego Powiatowego Zlotu Klubów Europejskich.
|
●Określenie charakteru Zlotu oraz rozdzielenie zadań do realizacji
|
- dyskusja
|
4.
|
Edukacja w UE
|
● Młodzież i edukacja ●Transfer osób ● Euroregiony ● Idea studiów europejskich ● Szanse edukacyjne młodzieży polskiej w UE
|
- dyskusja w języku polskim - dyskusja w języku angielskim - prezentacja w języku angielskim - wykład w języku angielskim
|
5.
|
Programy edukacyjne UE
|
● Program SOCRATES ● Program LEONARDO DO VINCI ● Program MŁODZIEŻ
|
- wykład w języku polskim i angielskim - dyskusja w języku polskim i angielskim - wykorzystanie technik multimedialnych w celu uzyskania informacji (polskojęzyczne i anglojęzyczne portale internetowe)
|
6.
|
Studia zagraniczne
|
● Oferta stypendialna poszczególnych krajów członkowskich UE ● Adresy ambasad poszczególnych krajów członkowskich ● Inne naukowe stypendia zagraniczne
|
- wykład w języku polskim i angielskim - dyskusja w języku polskim i angielskim - zasoby Internetu
|
7.
|
Debata oxfordzka
|
● Przygotowanie do debaty – zasady jej przeprowadzania. ● Określenie tematu debaty. ● Wybranie miejsca i czasu jej przeprowadzenia ● Zaproszenie do debaty ● Podsumowanie debaty – wnioski do dalszej pracy
|
- wykład - dyskusja - multimedia
|
8.
|
Przeprowadzenie ankiety
|
● Sformułowanie celu badania ● Przygotowanie ankiety – opracowanie arkusza badawczego. ● Analiza wyników i wyciągnięcie wniosków
|
- wykład - dyskusja - multimedia - ankieta
|
9.
|
Podsumowanie pracy KE
|
● Zorganizowanie „Europejskiego ogniska”
|
- dyskusja – wspólne opracowanie przebiegu spotkania
|
Opracowała: Anita Dębska-Tynior